8 tips om te leren relativeren

Mensen die zaken minder goed kunnen relativeren en zich de kritiek van collega’s en leidinggevenden persoonlijk aantrekken ervaren vaak regelmatig werkstress. Humor helpt gelukkig altijd goed om de druk van de ketel te halen en wat luchtiger tegen zaken aan te kijken. Lees verder in deze blog voor onze 8 tips om te leren relativeren.

Als je niet goed kunt relativeren

Is jouw glas op dit moment half vol of half leeg? Ach, wie maakt zich in deze sombere en onzekere tijden niet af en toe zorgen over de toekomst. Sommige mensen hebben echter van nature al sterk de neiging om zaken wat pessimistischer te bekijken, dan anderen. Ze kunnen als ze niet oppassen nachtenlang piekeren en zich druk maken over van alles en nog wat. Ook als je, net als ik een perfectionist of controlefreak bent, is relativeren soms best moeilijk.

Als je de lat hoog legt en maar lang genoeg over iets nadenkt, kan je namelijk altijd wel dingen bedenken die fout kunnen gaan of beter kunnen. De hoge verwachtingen die je als perfectionist jezelf oplegt in je werk, of de beren op de weg die je al bij voorbaat ziet, maken dat je soms al stress ervaart voordat je ergens aan begonnen bent.

Als je niet goed kunt relativeren ben je vaak een piekeraar.

Er is hoop: relativeren kun je leren!

Relativeren is namelijk niet een karaktereigenschap, maar een werkwoord. Je kunt leren om zaken meer in perspectief te plaatsen en de betrekkelijkheid van de problemen op het werk meer in te zien. Dit betekent overigens niet dat zaken je onverschillig laten, je niet betrokken bent of geen emoties voelt. Het is eerder dat je beseft dat er nog belangrijkere zaken in het leven zijn. Dat je hebt geleerd om op een andere manier naar de situatie te kijken en zaken los te laten.

Wat kan je doen als je merkt dat je de neiging hebt om van een mug een olifant te maken en je gedachten met je op de loop gaan:

Tip 1 mediteren of bewegen

Als je merkt dat je gedachten op hol slaan, sta dan bewust even stil en stop de gedachtestroom. Je kunt lekker gaan sporten, wandelen, fietsen, dansen of juist mediteren. Het maakt niet uit wat je doet, als je maar even niet aan het werk denkt.

Tip 2 humor helpt

Lach om jezelf en je gekke gedachten.

Tip 3 bedenkt alternatieven

Het kan geruststellend zijn om een plan B in gedachten te hebben, mocht plan A niet uitpakken zoals je had gehoopt.

Tip 4 sta stil bij de positieve dingen in je leven

Je hebt misschien wat tegenslag op het werk, maar wel een fijne relatie, een prachtig gezin, een toffe baan en goede vrienden. Bedenk wat ècht belangrijk voor je is.

Tip 5 geef advies aan jezelf

Vraag jezelf af wat jij als advies zou geven aan een goede vriend(in) die met dit probleem bij je aanklopt.

Tip 6 schrijf het op

Het opschrijven van je zorgen en je beslommeringen zorgt ervoor dat je er (letterlijk) vanaf een afstandje naar kunt kijken.

Tip 7 zoek steun

Bespreek je probleem met een goede vrienden. De kans is groot dat zij het probleem op een andere manier bekijken en je daardoor inziet dat het echt allemaal wel meevalt.

Tip 8 verdiep je in RET

Met RET (Rationele-Effectiviteit Training) leer je beter om te gaan met allerlei situaties in het werk die aanleiding kunnen zijn voor ergernissen, stress, niet-productief gedrag en slechte onderlinge contacten. Namelijk niet de situatie of gebeurtenis zelf, maar onze gedachten over deze gebeurtenis, bepalen hoe we ons voelen, opstellen en gedragen. Een leuk boek over RET is “Beren op de weg en spinsels in je hoofd” (van Theo IJzerman).

Mocht dit alles toch niet helpen, dan kan professionele begeleiding in de vorm van coaching, waarin we vaak ook met RET aan de slag gaan, ervoor zorgen dat je de problemen op het werk vanuit een ander perspectief gaat zien.

Ik vind het als coach geweldig om te merken dat mensen met wat ondersteuning van ons, met meer relativeringsvermogen, minder spanning en soms letterlijk met iets meer ‘lucht’ hun loopbaan kunnen vervolgen.

Meer info over coaching?

Neem contact op met Monique